Tracks: Schoorl MTB parcours

Plaats:
 Schoorl

Lengte van de route: De route heeft een lengte van 15 kilometer.

Markering: De route is gemarkeerd met houten palen met een ingebrand logo van een fiets.

Startlocatie: Je kunt de route starten bij: - Schoorlse Duinweg, 1871 AE in Schoorl - Dr. van Steijnweg in Schoorl - Blijdesteinse weg in Bergen - “Witte Huis” in Aagtdorp. Als je Bergen uit rijdt richting Schoorl, krijg je na ongeveer honderd meter een bocht naar links, gevolgd door een scherpe bocht (bord Gevaarlijke bocht ) naar rechts. Snel daarna heb je aan je rechterhand een parkeerterrein, vlak voor manege Poelenburg . De start van de MTBroute vind je in die zojuist genoemde scherpe bocht. Een klein houten bordje wijst de weg omhoog. Een alternatief is, om in Schoorl te parkeren (bij het bezoekerscentrum t Zandspoor), vandaar het fietspad naar de Berenkuil te nemen, en daar links aan te houden. Na ongeveer een kilometer kruist de MTBroute het fietspad. Aan de rechterkant van het fietspad staat dit aangegeven met een bord.

Omgeving: Tussen de zee en het plaatsje Schoorl tref je een uitgestrekt duinterrein aan, dat plaatselijk 5 kilometer breed en 54 meter hoog is. Met name het bezit van "De blanke top der duinen": De Schoorlse Nok, ruim 48 meter boven NAP is de oogappel van de gemeente. De ruim 15 kilometer lange route gaat over hoge duinen, door bossen en heide en langs De Kerf. De route is zowel grillig, uitdagend als afmattend. Je kunt de route op verschillende plaatsen starten en onderbreken. Zo kun je de route korter maken en overstappen op het fietspad. Zo is de route ook geschikt voor beginners.

Aard van de route: De route is in 1996 aangelegd langs de mooiste plekken in het duin. Als je start in de zuidoosthoek van de Schoorlse Duinen ga je eerst dwars door de donkere dennenbossen. De route kent hier veel hoogteverschillen. Na het bos kom je bij het open duin. Om dit weidse landschap te bewonderen moet je eerst de Zwarte Blink beklimmen. Boven op dit uitkijkpunt heb je een prachtig uitzicht. In augustus en begin september kun je hier genieten van de paars bloeiende heidevelden. Het parkoers gaat verder door de bossen. Je rijdt dan vlak langs zee en het nieuwe natuurgebied De Kerf. De route gaat hier verder door de bossen naar het hoogste punt van de route: De Schoorlse Nok. Dit is ??n van de hoogste duinen van Schoorl, en zelfs van Nederland. Je staat dan 48 meter boven NAP. Zelfs voor de ervaren biker is deze klim behoorlijk afzien. De route gaat ongeveer 560 meter over het gewone fietspad (je bent hier "gewoon" fietser, pas je snelheid dus aan aan de omstandigheden). Je verlaat dan de mountainbikeroute, om het bosreservaat, dat hier ligt, niet te verstoren.

Info: Bezoekerscentrum Het Zandspoor, 072-5093352

Extra: Routebeschrijving + Routekaart beschikbaar bij het Bezoekerscentrum "Het Zandspoor"